Pascal Coppens is meer dan enkel sinoloog. Hij is een doorgewinterde ondernemer en keynote spreker. Dit met meer dan 20 jaar ervaring in China en Silicon Valley. Verder is Pascal Coppens auteur van het boek 'China's new normal' en 'Kunnen we China vertrouwen?'.
Rik Vera is een keynote spreker, auteur, docent aan business schools en vertrouwde adviseur en coach van grote organisaties. Als auteur van het boek 'Managers The Day After Tomorrow' help hij organisaties, bedrijven en overheden om op die spannende reis te gaan lopen door het uitvoeren van levendige keynotes, het stimuleren van boardroomsessies en resultaatgerichte workshops.
Dr. Stefaan De Mey is Senior Strategy Officer for Human and Robotic Exploration bij het European Space Agency (ESA), waar hij het strategiegebied voor menselijke en robotachtige verkenning coördineert. In deze rol vertegenwoordigt hij ook de ESA in relevante Europese en internationale strategische netwerken, zoals bijvoorbeeld de coördinatiegroep internationale ruimte-exploratie.
Rogier De Langhe is economiefilosoof aan de Universiteit Gent en is bezeten door volgende topics: Digitale revolutie, deeleconomie, peer-to-peer economie, zelforganiserende netwerken, collaborative consumption, basisinkomen, transitie,…
Tanguy Serraes, de jonge Gentse ondernemer die twee gekende zaken in Gent heeft overgenomen om een nieuw leven in te blazen. Hij zorgde voor een revival van de Gentse sneeuwballen van Larmuseau. Daarnaast nam hij ook Talamini onder handen, een authentiek ijssalon in de Gentse stationsbuurt. Van september tot eind maart produceert hij de sneeuwballen van Larmuseau, en zodra het ijsseizoen van start gaat – in maart-april – staan de deuren van ijssalon Talamini wagenwijd open.
Yan Ketelers, is de marketing- en communicatieverantwoordelijke van Bubble Post.
Bubble Post, een Gents transport bedrijf, startte vier jaar geleden. Bubble Post gaat heel anders tewerk dan de DHL’s van deze wereld, met name al fietsend en met elektrische bestelwagens. Hij is zelf begonnen als fietser/besteller in loondienst – als Bubble Hero dus. Hij kent het bedrijf dus door en door.
Elke Wambacq is samen met Nancy De Vogelaere zaakvoerder van Dinobusters, een bedrijf dat organisaties coacht om te innoveren waarbij zowel de klant als de medewerkers centraal staan. Elke is criminoloog van opleiding en werkt momenteel haar MBA af bij de London School of Business & Finance. Ze heeft 15 jaar ervaring in HR en communicatie waarvan bijna 10 jaar bij de publieke sector.
Peter Hinssen (23 augustus 1969) is één van Europa’s grootste denkers rond de impact van de digitale wereld op onze maatschappij. Hij is ondernemer en strategisch consultant in verschillende toonaangevende mediabedrijven en beloftevolle start-ups in Europa en de VS.
Hij schreef de wereldwijde bestseller The New Normal en publiceerde vorig jaar The Network Always Wins. Hij reist de wereld rond met keynotes over zijn visie en woont tussendoor in de Vlaamse Ardennen. Hij is een passioneel fietser.
Na een opmerkelijk academisch parcours en een met tal van prijzen bekroond carrièredebuut, heeft Vincent Callebaut zich in Parijs gevestigd. Met projecten als ‘Dragonfly’, wat Callebaut omschrijft als zijn ‘intellectueel manifest’, kwam hij meteen op het wereldtoneel. “We trachten de ruimtelijke expansie van de steden te beperken door in de hoogte te werken. We kiezen voor compacte steden.” Callebaut noemt het zelf ‘eco-positieve architectuur’ met nieuwe herbruikbare materialen (‘cradle to cradle’) die instaat voor de eigen energieverwekking (elektriciteit, verwarming en voeding).
Na masterdiploma’s in Industrial Design en Culture & Development Studies en een ervaring als ontwikkelingswerker in Colombia, ontwierp de Limburgse ondernemer Arnoud Raskin de Mobiele School. Een groot schoolbord op wieltjes, ideaal voor onderwijs en preventiewerk bij straatkinderen. Ondertussen worden al meer dan 30 mobiele scholen ingezet overal ter wereld door verschillende organisaties. 15 jaar ervaring en onderzoek op straat toonden Raskin dat jongeren die op straat leven van zichzelf al een enorme kracht bezitten. Arnoud Raskin vertelt inspirerende verhalen over de streetskills van straatkinderen; hun focus op kansen en actie, hun overlevingsstrategie, hun loyaliteit en hun creativiteit.
Philippe Van Cauteren werkte tussen 1993 en 2000 aan projecten samen met Jan Hoet, leefde daarna 2 jaar in Brazilië en was vervolgens in Duitsland actief als onafhankelijk curator. In Hamburg richtte hij een tijdschrift op, organiseerde hij projecten en had hij een eigen tentoonstellingsruimte. Sinds december 2004 is hij artistiek directeur van het S.M.A.K. te Gent.
Als consultant onder de structuur van Focus is Jo Sanders vooral actief in strategiebepalingen, organisatieontwikkeling en in de persoonlijke begeleiding en coaching van het topmanagement. Door zijn professionele carrière, eerst als CFO, COO en CEO en later als partner van Ernst & Young, begrijpt hij als geen ander het belang van leiderschap en de rol van het topmanagement.
Jef
Staes
Jef Staes is architect op het gebied van lerende en innovatieve organisaties. Hij specialiseert zich in cultuurveranderingsprocessen en de impact hiervan op medewerkers, managers en topmanagers. Hij ontwikkelde een vernieuwende visie op de manier waarop snel wendbare organisaties dienen te functioneren. Als spreker geeft hij inspirerende lezingen die de toehoorders niet onberoerd laten.
Erik Van Vooren heeft professionele ervaring als wetenschappelijk medewerker aan het seminarie voor marketing aan de Rijksuniversiteit Gent in de domeinen Consumentenpsychologie & Marketingcommunicatie. Verder als Account Officer bij de Chase Manhattan Bank, Marketing Manager bij de Verbruikersunie Test-Aankoop, Managing director bij BBDO Direct en als CEO van het International Montreux Direct Marketing Symposium in Zwitserland.
Nick Ervinck is een hedendaags beeldend kunstenaar. Hij is bekend als installatiemaker, beeldhouwer en produceert animatiefilms. Ervinck verkent in zijn beeldend werk de grenzen tussen de verschillende media. Hij tracht een interactie te bewerkstelligen tussen virtuele constructies en manueel gemaakte sculpturen. Hij wendt verschillende technieken aan zoals prints, video en digitale tekeningen die uitmonden in het maken van sculpturale vormen van beschilderde plaaster, polyester en hout. In de digitale prints en animatiefilms schept Nick Ervinck een surrealistische ruimte door een bevreemdende combinatie van vormen en
Frederik
Delaplace
Frederik Delaplace is aan de slag bij De Tijd sinds 1994 en coverde er destijds vooral de financiële sector. Later vervulde hij verschillende leidinggevende functies op de redactie en werd hoofdredacteur van De Tijd in 2006. Hij is redactiedirecteur van De Tijd en L’Echo, beide titels van de Mediafin-groep, sinds mei 2007. Delaplace is master in de Toegepaste Economische Wetenschappen en heeft een postgraduaat in de Pers- en Communicatiewetenschappen (KU Leuven).